2019 - 2020 навчальний рік
Шановні колеги!
Готуючись до нового навчального року радимо звернути увагу на методичні рекомендації Л.Л.Базилевської.
На що зважити, готуючись до початку нового навчального року?
2018 - 2019 навчальний рік
Освітні програми на новий навчальний рік
Шановні колеги!
Міністерство освіти і науки України оприлюднило накази № 405, № 406, № 408 від 20 квітня 2018 р., у яких йдеться про затвердження типових освітніх програм закладів загальної середньої освіти на 2018-2019 навчальний рік:
- для 5-9 класів:
- для 11 класу:
http://osvita.ua/doc/files/news/606/60643/5ae0792b1d190352064006.pdf, (що навчаються за стандартом 2004 р.)
- для 10-11класів http://osvita.ua/doc/files/news/606/60645/5ae07991a69e7045039838.pdf (що навчаються за стандартом 2011р.)
Для забезпечення їх реалізації пропонуємо ознайомитись із змістом цих програм та спланувати свою роботу
У підходах до планування радимо звернути увагу на методичну презентацію Людмили Базилевської, що стосується розподілу предметних компонентів освітньої галузі "Суспільствознавство" на 2018-2019 н.р. за таким посиланням:
2017 - 2018 навчальний рік
2016 - 2017 навчальний рік
Особливості вивчення суспільних дисциплін
у загальноосвітніх навчальних закладах
у 2015/2016 навчальному році
У цьому році після громадського обговорення та розгляду Колегією
Міністерства шкільні навчальні програми зі змінами були затверджені наказами
МОН та розміщені на сайті за таким
посиланням: (http://iitzo.gov.ua/serednya-osvita-navchalni-prohramy/). Тому вивчення
навчальних дисциплін освітньої галузі «Суспільствознавство» у 2015/2016
навчальному році будуть пов’язані, першою чергою, зі змінами, внесеними до
навчальних програм, їх розвантаженням і врахуванням вікових особливостей розвитку
дитини.
Історичний компонент
Відповідно до цього, учні 5–7-х класів загальноосвітніх
навчальних закладів вивчатимуть історію за новою навчальною програмою (наказ МОН України від 06.06.2012 р. № 664),
де передбачено навчання курсу «Історія України. Вступ до історії» у 5 класі в
обсязі 35 годин, інтегрованого курсу зі стародавньої історії
України та світу у 6 класі в обсязі 70 годин, курсів «Всесвітня історія»
(35 годин) та «Історія України» (37 годин).
МОН звертає увагу на те, що у 5 класах і надалі можна користуватися
однією із двох рекомендованих програм: «Вступ до історії. Пропедевтичний курс» (К.,
Перун, 2005) та «Історія України (Вступ до історії)» (К., Видавничий дім
«Освіта», 2013). Вчителі, які працюватимуть за програмою в редакції 2005 р., можуть
користуватись підручниками, що вийшли друком у 2010 році - «Вступ до історії
України» (автори Власов В., Данилевська
О.) та «Вступ до історії України» (автор Мисан В.). Вчителі, які оберуть
програму у редакції 2013 р., можуть використовувати підручники, що вийшли
друком у 2013 році - «Історія України (Вступ до історії) під авторством Власова
В. (видавництво «Генеза») та авторів Пометун О., Костюк І., Малієнко Ю.
(видавництво «Освіта»).
Для
навчання історії у 6 класі МОН рекомендує
підручники (наказ МОН України від 07.02.2014
№ 123): «Всесвітня історія. Історія України» - автори Бандровський О. Г.,
Власов В. С., «Всесвітня історія. Історія України» - автори Пометун О. І., Мороз П. В., Малієнко
Ю. Б.
Семикласники у новому
навчальному році працюватимуть за новим Державним стандартом, курс історії для
учнів 7 класу буде логічним
продовженням історії стародавнього світу, першим систематичним курсом
вітчизняної історії. До них висуваються складніші вимоги: робота із історичними
картами, засвоєння і використання понять і термінів, усвідомлення різниці між
такими елементами змісту як подія, явище, процес.
У курсах історії для 7 класу
продовжена практика роботи над новим типом уроку історії – практичними
заняттями, а також передбачено комбіновані уроки узагальнення і тематичного
оцінювання, на яких учитель може поєднувати обидва дидактичні завдання.
МОН
звертає увагу вчителів на те, що у новій редакції програми з історії України для 7 класу змінено назви та теми у І, ІІ і ІІІ
розділах.
У
програмі зі всесвітньої історії для 7
класу збережено основні структурні одиниці програми 2013 року. Натомість,
вилучено оглядові уроки, за рахунок змісту скорочено декілька тем, окремі
уроки перенесено в інші теми або переструктуровано,
змінено теми окремих практичних занять (дивіться рекомендації МОН на 2015/2016
н. р. від 26.06.2015 р. № 1/9-305).
Підручники для 7 класу навчальні заклади обирають
самостійно. За цим посиланням http://ua.lokando.com/portal/statpage.php?id=common&page=textbook_7_for_teachers
подано підручники для 7 класу, які пройшли
експертизу.
Курси історії України і
всесвітньої історії учнями 8–9 класів
вивчаються хронологічно-послідовно за проблемно-тематичним підходом. У цьому
навчальному році чинною є навчальна програма «Історія України. Всесвітня історія. 5–9 класи» (К., Перун, 2005), яка не передбачає проведення практичних занять у цих класах.
Однак, при збереженні нині існуючих підходів до навчання історії, вони
матимуть місце у наступні роки. Після кожної теми передбачено урок узагальнення
і резервний урок.
Для 10–11 класів рівня стандарту та академічного рівня чинними є
програми «Історія України. 10–11 класи» (52 години на рік, 1,5 години на
тиждень) авторів Пометун О. І.,
Гупана Н. М.,
Фреймана Г. О.; для
класів історичного профілю чинними є програми «Історія України. 10–11 класи» (140 годин на рік,
4 години на тиждень) авторів Кульчицького С. В., Лебедєвої Ю. Г.
Для вивчення всесвітньої
історії діючими є програми «Всесвітня історія. 10–11 класи (рівень стандарту / академічний рівень)» колективу авторів під
керівництвом Ладиченко Т. В. Програма розрахована на 35 годин на рік
(1 година на тиждень).
Для класів історичного
профілю діючою є програма зі всесвітньої історії (автори Ладиченко Т. В.,
Черевко О. С., Камбалова Я. М.), що розрахована на 3 години на
тиждень (по 105 годин на рік у 10 та 11 класах).
Учитель при організації навчального процесу також повинен
дотримуватися синхронності у навчанні курсів історії України, всесвітньої
історії.
Суспільствознавчий
компонент
У
2015-2016 навчальному році учні 9–х класів шкільний предмет «Правознавство» вивчатимуть за
програмою «Правознавство. Практичний курс», що розміщена на офіційному cайті
Міністерства освіти і науки України. До програми, що була прийнята в 2008 році,
внесено зміни. Години на нові теми виділено за
рахунок скорочення та переструктурування навчального матеріалу із вилученням
деяких тем.
Відповідно до
змісту розвантаженої програми відредаговано й вимоги до навчальних досягнень
учнів. В окремих темах зменшено їх обсяг. Крім того, пропонується додати одну
годину на узагальнення (після розділу ІІІ) та проводити уроки узагальнення в
формі практичних занять.
Для 10 класів
всіх профілів (окрім правового) на вивчення правознавства відводиться 35 годин
на рік (1 год. на тиждень), а для правового
профілю – 3 години на тиждень. Чинними є програми, що вийшли друком у
2010 році (К.: Поліграфкнига, 2010) авторів Котюка І. І. та Палійчук Н. Й.
Для класів правового профілю
чинною є програма авторів Ремех Т. О., Ратушняка С. С. «Правознавство.
10–11 класи (профільний рівень)». Програма розрахована на 105 годин протягом
навчального року (3 години на тиждень) та охоплює 10–11 класи.
У новому навчальному році
продовжується вивчення предмета «Людина
і світ». Для рівня стандарту, академічного рівня у 10 класі на вивчення
предмета «Людина і світ» відводиться 17 годин на рік (0,5 годин на тиждень), а
профільного рівня – 35 годин на рік (1 година на тиждень). Чинними є програми:
«Людина і світ. 11 клас (рівень стандарту, академічний рівень)» та «Людина і
світ. 11 клас (профільний рівень)» авторів Ладиченко Т. В., Бакки Т. В., Марголіної Л. В.
Для
вивчення філософії діючими
залишаються програми «Людина і світ. 11 клас», «Філософія. 10-11 класи», (К.:
Поліграфкнига, 2010).
Деякі зауваги до вивчення суспільних дисциплін
У разі потреби загальноосвітній навчальний заклад вносить
до навчального плану спецкурси історичного
або суспільствознавчого напряму, які фіксуються окремими записами в журналі
(або окремому журналі), а навчальні досягнення учнів оцінюються за відповідними
критеріями. Рішення щодо оцінювання
навчальних досягнень учнів приймається
загальноосвітнім навчальним закладом (рішенням педагогічної ради).
Всі програми курсів інваріантної складової освітньої галузі
«Суспільствознавство» розміщені на офіційному сайті Міністерства освіти і науки
України, видрукувані окремими брошурами й опубліковані
у фаховому журналі «Історія та суспільствознавство в школах України: теорія та
методика навчання», починаючи з 2011
року (№ 7-8), та за наступні роки.
Навчально-методичне
забезпечення,
рекомендоване МОН до використання в навчальних закладах, зазначено у Переліках
навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, розміщених
на офіційному веб-сайті Міністерства (www.mon.gov.ua).
Також залишаються актуальними методичні
рекомендації МОН щодо організації навчально-виховного процесу і вивчення
базових дисциплін попередніх років. Тексти
методичних рекомендацій розміщені на сайті МОН (http://old.mon.gov.ua/ua/often-requested/methodical-recommendations)
Дозволяється
використовувати підручники з відповідним грифом Міністерства, що
видані в попередні роки, враховуючи при цьому зміни у програмах.
Щодо додаткової навчально-методичної літератури,
то вчитель вільний у її виборі й може застосовувати таку, що найкраще
реалізовує його методику навчання.
Готовність вчителя до змін та нововведень
Зміни у навчальних програмах із вивчення суспільних
дисциплін пов’язані із змінами у суспільно-політичному житті
держави, котрі визначають нинішню
історичну епоху. Вони є основними, найсуттєвішими і поступово повинні призвести до об’єктивної подачі і викладу історичного матеріалу учням, адже
перемога Революції
гідності, прийняття пакету Законів щодо декомунізації суспільного життя
сформували умови для відновлення історичної правди про Другу світову війну, давню
і новітню історію України тощо.
Завдання вчителів суспільних
дисциплін усвідомити нові предметні та професійні знання, зосередитись на їх
новому розумінні,
відображати
на уроках об’єктивну історію із використання регіонального компоненту та
продовжувати цю роботу в позаурочний час.
Історія рідного краю повинна доповнювати та розширювати
розуміння історії України у контексті історичного процесу; із учнями необхідно
продовжувати організацію нових досліджень щодо регіональної історичної спадщини.
Оскільки держава поставила перед
освітою вагоме завдання - привести структуру суспільствознавчої освіти у
відповідність до питань щодо відновлення та збереження національної пам’яті
Українського народу і декомунізації суспільного життя, то пріоритетним
завданням для вчителів на новий навчальний рік постає питання приведення у відповідність до трактувань української та
світової історичної науки інформаційні та методичні куточки в школах, переглянути підходи з організації
діяльності музеїв історичного профілю, щоб не створювати перекіс у
подачі інформації.
Особливої уваги і допомоги сьогодні потребує проблема
проведення реекспозицій шкільних музеїв історичного профілю, у яких зафіксоване
тоталітарне минуле України. А саме, питання уточнення або зміни назви музеїв чи
окремих їхніх розділів та їх нове змістове наповнення.
Нормативно-законодавчі документи щодо вказаних питань
будуть розміщені у навчально-методичному розділі «Історія, правознавство та
суспільні дисципліни» сайту ДОІППО.
Навчально-виховний процес через викладання суспільних
дисциплін у новому 2015/2016 н. р. потрібно наповнити вирішенням таких проблем, як формування у юних громадян України патріотизму, національної свідомості,
активної життєвої позиції; розкриття шляхів інтеграції в українське суспільство
національних меншин і корінних народів, котрі проживають на території
Дніпропетровщини; вивчення різноманітності їх культур та природи взаємодії між
собою, можливістю трансформації міжетнічної культури у специфіку нашого регіону.
Основним критерієм добору змісту та методики навчальних історичних суспільствознавчих
матеріалів повинні бути загальнолюдські цінності як вчителя історії, такі як: толерантність,
повага до прав людини, взаєморозуміння, солідарність, свобода, громадянська
відповідальність та професійність.
Загальні питання функціонування методкабінетів врегульовані:
Ч. 2 ст. 14, 19 Закону України "Про освіту";
Ст. 41, 42 Закону України "Про загальну середню освіту";
Ст. 25, 26 Закону України "Про дошкільну освіту";
Положення про районний (міський) методичний кабінет (центр), затверджене наказом МОН від 08. 12. 2008р. №1119, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25 грудня 2008 р. за № 1239/15930;
Національна доктрина розвитку освіти, затверджена Указом Президента України від 17 квітня 2002 року № 347/2002;
Державний стандарт базової та повної середньої освіти (затверджений постановою Кабміну України від 14.01.2004 р. № 24);
Концепція профільного навчання в старшій школі (лист МОНУ від 30.03.2003 р. № 1/9-273);
Концепція загальної середньої освіти (12-річної школи);
Наказ МОНУ від 04.09.2000 р. № 428/48 «Про запровадження 12-бальної шкали оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти»;
«Про затвердження типових навчальних планів організації профільного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» (наказ МОНУ від 20.05.2003 р. № 306);
Програма роботи з обдарованою молоддю на 2001–2005 роки, затверджена Указом Президента України від 8 лютого 2001 року № 78/2001;
Указ Президента України від 4 липня 2005 року № 1013/2005 «Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні»;
Положення про керівника методичного об’єднання.
Немає коментарів:
Дописати коментар